توابع ریاضی
توابع ریاضی
16 04 2008با بررسی یک برنامه با توابع ریاضی آشنا می شویم؛
# include
# include
int main ()
{ double x,y,a,b;
x = 2.536;
y = sin (x);
cout <<”y=”<
y = cos (x);
cout <<”cos (“<
a = 5.5;
b = log (a);
cout<<”b=”<
b = log 10 (a);
cout<<”b=”<
return 0;
}
نکات:
یک – نوع متغیر double مانند float برای معرفی متغیرهای اعشاری به کار می رود با این تفاوت که نسبت به float دارای دقت بیشتری می باشد و عدد را با تعداد رقم اعشاری بیشتری نشان می دهد .
دو – لگاریتم عدد a در مبنای 10 به صورت (log 10 (a در برنامه نوشته می شود و همچنین لگاریتم در مبنای نپر به صورت (log (a نوشته می شود.
سه – بعضی توابع ریاضی تعریف شده برای کامپایلر عبارتند از:
y = floor (x) (بزرگترین عدد صحیح کوچکتر از عدد)
y = floor (x) (بزرگترین عدد صحیح کوچکتر از عدد)
Sin (x), cos (x), log 10 (x), log (x که درین برنامه مورد استفاده قرار گرفت و
y = e^x –> y = exp (X)
( ^ به معنای توان است که در برنامه به صورت (exp (x در برنامه نوشته می شود.)
y = tan (x)
y = sinh (X)
y = arc sin (x) –> y = a sin (x)
y = arc tan (x) –> y = a tan (x)
y = arc sinh (x) –> y = a sinh (x)
y = x ^ 0.5 (رادیکال) –> y = sqrt (x)
y = |x| (قدر مطلق) –> y = abs (x)
y = a^b (توان) –> y = pow (a,b)
y = ceil (x)(کوچکترین عدد صحیح بزرگتر از عدد)
y = floor (x) (بزرگترین عدد صحیح کوچکتر از عدد)
چهار - برای استفاده از توابع ریاضی شناخته شده برای کامپایلر لازم است در ابتدای برنامه هدِر فایلی را معرفی کنیم که این توابع مثل کتاب های کتابخانه در آنجا قرار دارند و آن هدر فایل
به نام نور