توابع ریاضی

16 04 2008

با بررسی یک برنامه با توابع ریاضی آشنا می شویم؛

# include

# include

int main ()

{ double x,y,a,b;

x = 2.536;

y = sin (x);

cout <<”y=”<

y = cos (x);

cout <<”cos (“<

a = 5.5;

b = log (a);

cout<<”b=”<

b = log 10 (a);

cout<<”b=”<

return 0;

}

نکات:

یک – نوع متغیر double مانند float برای معرفی متغیرهای اعشاری به کار می رود با این تفاوت که نسبت به float دارای دقت بیشتری می باشد و عدد را با تعداد رقم اعشاری بیشتری نشان می دهد .

دو – لگاریتم عدد a در مبنای 10 به صورت (log 10 (a در برنامه نوشته می شود و همچنین لگاریتم در مبنای نپر به صورت   (log (a نوشته می شود.

سه – بعضی توابع ریاضی تعریف شده برای کامپایلر عبارتند از:

y = floor (x) (بزرگترین عدد صحیح کوچکتر از عدد)

y = floor (x) (بزرگترین عدد صحیح کوچکتر از عدد)

Sin (x), cos (x), log 10 (x), log (x که درین برنامه مورد استفاده قرار گرفت و

y = e^x –> y = exp (X)

( ^ به معنای توان است که در برنامه به صورت (exp (x در برنامه نوشته می شود.)

y = tan (x)

y = sinh (X)

y = arc sin (x) –> y = a sin (x)

y = arc tan (x) –> y = a tan (x)

y = arc sinh (x) –> y = a sinh (x)

y = x ^ 0.5 (رادیکال) –> y = sqrt (x)

y = |x| (قدر مطلق) –> y = abs (x)

y = a^b (توان) –> y = pow (a,b)

y = ceil (x)(کوچکترین عدد صحیح بزرگتر از عدد)

y = floor (x) (بزرگترین عدد صحیح کوچکتر از عدد)

چهار - برای استفاده از توابع ریاضی شناخته شده برای کامپایلر لازم است در ابتدای برنامه هدِر فایلی را معرفی کنیم که این توابع مثل کتاب های کتابخانه در آنجا قرار دارند و آن هدر فایل است.