هك

مقاله6:

هک  شدن وبلاگ ها:

مقدمه:

همانطور که میدانید و اطلاع دارید جدیدا هک شدن وبلاگها توسط هکر ها رایج شده است.

به طوری که هر هکر یا گروه هکری کار هک خود را با هک وبلاگ ها آغاز میکند.

وبلاگ نیز میتوان گفت یک سایت رایگان است ولی آیا امنیت این وبلاگها بر عهده کیست؟

میتوان به اطمینان گفت 99%امنیت وبلاگها در دست صاحبان وبلاگ است.

ولی هکر ها چگونه وبلاگهای ما رو هک میکنند ؟

1- هک کردن ایمیل صاحب وبلاگ:

به طوری که هکر ایمیل صاحب وبلاگ را هک کرده بعد برای ورود به وبلاگ به قسمت فراموش کردن پسورد وبلاگ میرود.

در این قسمت باید ایمیل صاحب وبلاگ زده شه تا پسورد وبلاگ به این ایمیل انتقال پیدا کند.پس هکر با در دست داشتن نام وبلاگ و داشتن پسورد ایمیل شما میتواند خیلی راحت به وبلاگتان دست رسی پیدا کند.

2- ایمیل جعلی:

حیله دیگر هکر ها فرستادن ایمیل جعلی برای صاحبان وبلاگ است.به گونه ای که به طور دروغ خودشان را صاحب ارائه دهنده سرویس وبلاگشان معرفی میکنند و میخواهند از آنها که پسورد خود را برای آنها ایمیل کنید.

3- استفاده از صفحه های تقلبی:

بعضی مواقع به شما آدرسهای نا آشنا پیشنهاد میشود.بعد از باز کردن این آدرس ها صفحه ای شبیه صفحه لاگین(صفحه ورودی به وبلاگ شما که یوزر نیم و پسورد را میخواهد)باز میشود.ولی آیا هر صفحه شبیه به آن صفحه لاگین ما باید مشخصاتمان را وارد نماییم.؟؟؟؟خیر.زیرا امکان دارد این مشخصات ما برای افراد غیر معتمد فرستاده شود.

4- استفاده از باگهای :

گاهی اوقات سرویس دهنده های وبلاگ نمیتوانند آن طور که باید امنیتشان را تامین کنند برای همین با پیدا شدن چند باگ (حفره امنیتی) راه هک کردن را برای هکر ها را باز میکنند.

ولی این امر خیلی کم دیده میشود و میتوان گفت امکان چنین اتفاقی خیلی به ندرت دیده میشود.

ولی راههای جلوگیری از هک شدن وبلاگ هایمان :

1-در مرحله اول سعی کنید وبلاگ خود را از یک سرویس دهنده مطمئن و مناسب انتخاب نمایید

2-در نگه داشتن ایمیل خود توجه داشته باشید.(مقالات قبلی به این مبحث اشاره شده است)

3-این را بدانید هرگز و تحت هیچ شرایطی صاحبان سرویس دهنده از شما پسورد وبلاگتان را نمیخواهند.

4-همیشه سعی کنید همه موارد صفحه لاگین(آدرس بار و...)را کاملا چک کرده بعد یوزر نیم و پسورد خودتان را وارد نمایید

5-سعی کنید از یک پسورد مناسب استفاده کنید(اشاره شده در مقالات قبلی)

6-سعی کنید همیشه در پر کردن لیست اسم نویسی برای وبلاگ ایمیل با آی دی که در مسنجر از آن استفاده مینمایید تفاوت داشته باشد.

 

نقش کامپیوتر در آموزش

مقاله 5:

نقش کامپیوتر در آموزش:

كامپيوتر چيست؟

كامپيوتر ابزاري است كه بر روي آنچه به آن می‌‌دهيم (اصطلاحا به آن ورودي گفته می‌‌شود)عملياتي انجام می‌‌دهد(كه به آن پردازش می‌‌گويند)‌ و نتيجه‌ي مطلوب را  به دست می‌‌دهد(كه خروجي نامیده می‌‌شود).

کامپيوتر تفاوتي که با آدمی‌دارد اين است که خلاق نيست و کارها را بر اساس دستورالعملهايي که توسط انسان به وي داده شده انجام می‌دهد.

تعريفات:

داده(data):

به مجموعه اي از اطلاعات خام که پيش از پردازش و به عنوان ورودي در اختيار ما قرار دارد داده گفته می‌شود. مثلا نمره هاي موجود در کارنامه يک دانش آموز داده ناميده می‌شوند.

اطلاعات(information):

پس از هر پردازش خاص روي داده ها، داده ها به اطلاعات تبديل می‌شوند. مثلا معدل و رتبه يک دانش آموز اطلاعات هستند.

پردازش (process):

به مجموعه عملياتي که بر روي داده ها صورت می‌گيرد پردازش می‌گويند.

مثل مرتب سازي داده ها و جستجو در بين آنها و يا محاسبات انجام گرفته بر روي آنها

انواع پردازش بر روي داده ها هستند.

كاربردهاي كامپيوتر:

الف:كاربرد كامپيوتر در آموزش:

كامپيوترها به علت انعطاف پذيري زياد،در بالا بردن میزان هوش و توانييهاي كاري بسيار مؤثرند و استفاده از آنها بسيار ساده شده است.به اين دليل در كشورهاي پيشرفته،آزمايشگاههاي كامپيوتر از سطح دبستان به بالا جود دارد و فراگيري كامپيوتر اجباري است. در اين روش هزينه ها کم شده و در هر جا و هر زمان می‌توان به مطالب درسي دسترسي داشت. آموزشهاي مجازي و راه دور و الکترونيکي نيز وجود دارد كه در اين روش هزينه چاپ کتاب از بين رفته و دهها کتاب را می‌توان بر روي يک cd جا داد.

ب:كاربرد كامپيوتر درهنر و سينما و تلويزيون:

امروزه هنرمندان با استفاده از گرافيک كامپيوتري آثار با پيچيدگي حيرت‌انگيز را فوق‌العاده سريع‌تر از گذشته خلق می‌‌كنند.براي نمونه،در  نقاشي متحرك(كارتون). در نمونه‌هاي ديگر،تبديل از يك چهره به چهره‌ي ديگر نيز توسط كامپيوتر امكان‌پذير است.همچنين امروزه فيلمهاي علمی‌‌ـ‌تخيلي زيادي توليد می‌‌شود كه صحنه‌هاي زيادي از آن غير واقعي است و توسط كامپيوتر ساخته می‌‌شود و داراي جلوه هاي ويژه می‌باشد. رنگي كردن فيلمهاي سياه و سفيد قديمی‌نيز توسط كامپيوتر امكان پذير است.به علاوه،با استفاده از كامپيوتر می‌‌توان به نواختن موسيقي مانندپيانو يا گيتار پرداخت و حتي آموزش نيز ديد.

ج: کاربرد در صنعت:

در طراحي و توليد محصولات صنعتي امروزه عمدتا توسط کامپيوتر انجام می‌شود.

طراحي اوليه قطعات را CAD و توليد بوسيله کامپيوتر را CAM می‌نامند.

در صورت استفاده از کامپيوتر کمیت و کيفيت بالا رفته و هزينه ها و زمان توليد به طور چشمگيري کاهش می‌يابد.

د:كاربرد كامپيوتر در امور علمی‌و تحقيقاتي:

انجام اين امور معمولا نياز به محاسبات پيچيده و دقيق و زمانبر دارند که فقط توسط كامپيوتر انجام پذير است. امروزه در كليه‌ي امور مهندسي كاربرد فراوان و جدي پيدا كرده است و مهندسي بدون شناخت كامپيوتر قادر به انجام امور مربوط به حرفه‌ي خود نخواهند بود.به عنوان مثال،محققين رشته هاي مهندس، معماري، کشاورزي، پزشکي، زمی‌ن شناسي، فضا نوردي، و ... بيشتر کارهاي خود را توسط کامپيوتر و اينترنت انجام می‌دهند. کارهاي مدلسازي و تحقيقات آزمايشگاهي با اندک هزينه اي توسط کامپيوتر انجام می‌شود.

از کاربردهاي ديگر کامپيوتر می‌توان به کاربرد کامپيوتر در تجارت، در پزشكي، در وسايل ارتباط جمعي، و... نام برد.

ف:ساير كاربردها:

از جمله كاربردهاي بي‌شمار ديگر كامپيوتر‌ها می‌‌توان به استفاده از آن در كارخانجات خودرو سازي براي توليد خودروها،صنايع الكترونيك،صنايع فضايي،كسب اطلاعات وضعيت هوا،در امور حمل، ... ،و تفنن و سر‌گرمی‌اشاره كرد.

جدول نسل كامپيوترها:

 نسل

اول

دوم

سوم

چهارم

سال توليد

1955-1946

1963-1956

1977-1964

تا كنون - 1978

پايه تكنولوژي

لامپ خلا

ترانزيستور

مدارات مجتمع در مقياس كوچك

مدارات مجتمع در مقياس بزرگ

سرعت اجراي‌دستورالعمل در هر ثانيه

40 هزار

200 هزار

يك تا 10 می‌ليون

10 تا 300 می‌ليون

اندازه‌ حافظه‌هاي اصلي

2 تا 4 كيلو بايت

32 كيلو بايت

256 كيلو بايت تا 2 مگا بايت

16 تا 516 مگا بايت

 

تاثیر رایانه در آموزش:

 مهمترين تغييراتي که اين فن آوري بوجود آورده بوسيله مارشال مک لوهان در يک عبارت خلاصه شده و آن تبديل جهان به يک دهکده جهاني است ، بدين معناي که مردم نقاط مختلف در کشورهاي سراسر کره زمين   به مثابه يک دهکده امکان برقراري ارتباط با يکديگر و دسترسي به آخرين اخبار و رويدادهاي جهاني را دارند .

اين فن آوري نقش مهمي در زندگي کودکان ايفا» مي کند که به سرعت در حال افزيش است و علي رغم جنبه هاي مثبت از قبيل جنبه هاي آموزشي و ارائه خدمات ارتباطي و ... رايانه و اينترنت جنبه هاي منفي نيز دارد.

استفاده کنترل نشده از رايانه بويژه وقتي با ديگر فن آوري ها از قبيل تلويزيون همراه باشد کودک را در معرض خطر اثرات مضر آن بر تکامل فيزيکي ، اجتماعي و رواني قرار مي دهد که از آنها مي توان به مشکلات بينايي ، صدمات سيستم اسکلتي ، چاقي ، اثر بر مهارتهاي اجتماعي ، مشکلات ارتباطي در خانواده و اعتياد الکترونيکي اشاره کرد .

آموزش رايانه و اينتر نت براي کودکان پيش دبستاني:  

آموزش کودکان به خصوص کودکان کم سن و سال از ظرافت و اهميت بالايي برخوردار است . ذهن کودکان ذهن  بسي پویا و خلاقي است و قابليت ياد گيري بي نظيري دارد. اگر شما بتوانيد علاقه کودک را نسبت به يک موضوع جلب نماييد بزرگترين قدم را در آموزش کودکان برداشته ايد.
 سپس بايد ابزارهاي کودکانه اي جهت ادامه يادگيري در اختيار کودک قرار دهيد . قدرت يادگيري ذهن کودکان آنقدر بالا است که شايد يک شخص بالغ و تحصيلکرده نيز چنين قدرت پيگيري ذهني اي نداشته باشد .
    نکته مهم ديگري در مورد آمـوزش به کودکان وجود دارد که در روانشـناسي کودک از اهـميت بسـزايي برخوردار است . کودکان در حال آماده شدن براي زندگي پيچيده اي در آينده هستند و دنياي پيچيده و غير قابل درک ما در نظر کودکان بسيار ساده تر و معقول تر مي نمايد . هر گونه مهارتي که در کودکي کسب شود در آينده جزء بزرگترين مهارت هاي شخصي فرد مي شود ، در ضمن شبکه هاي یادگيرنده (نورون ها ) در کودکي با بار کمتري آمادگي يادگيري بيشتري دارند .
    با توجه به مطالبي که گفته شد مي توان نتيجه گرفت که فرايند آموزش به کودکان بايد با فرايند آموزش بزرگسالان متفاوت باشد و طراحي اين فرايند وقت ويژه اي مي طلبد. در ايران چند سالي است که فعاليت هايي در اين خصوص انجام گرفته است . از جمله از سال 1379 يک گروه نرم افزاري اقدام به اولين تحقيق گسترده در زمينه آموزش علوم رايانه به کودکان نمود و با طراحي نرم افزارهايي مخصوص فعاليت خود را گسترش داد .                  

مک بک با هدف آموزش مهارت هاي استفاده از رايانه در قالب 10 بازي مختلف و مرتبط طراحي شده است که در اولين قدم کار با ماوس يعني حرکت دادن ، کليک کردن و کارهاي پيچيده تر مثل Drop  Drag را به کودکان در قالب يک بازي که در محيط يک باغ با حضور شخصيت هايي از جانوران موجود در يک باغ سبز آموزش     مي دهد .
عمده کودکاني که از چنين نرم افزاري استفاده مي کنند طي مدت کوتاهي مهارت هاي کار با برخي از اجزا» مهم رايانه را به خوبي يک فرد با تجربه مي آموزند. اين نرم افزار براي سنين 3 تا 9 سال طراحي شده که بازدهي آن در بسياري از مهدهاي تهران آزموده شده است .

آموزش الکترونيکی چيست ؟                                           

آموزش الکترونيکی امکان فراگيری مستقل از زمان و مکان را برای دانـش پژوهان فراهم می آورد. جايگاه کامپيوتر در آموزش های الکترونيکی بسيار حائز اهميت است . با پيکربندی مناسب کامپيوتر ( سخت افزار، نرم افزار و شبکه ) امکان استفاده از آموزش های الکترونيکی برای علاقه مندان فراهم می گردد. عملکرد کامپيوتر در آموزش های الکترونيکی نظير عملکرد موبايل در ارتباطات است . با استفاده و پيکربندی مناسب موبايل امکان برقراری ارتباط مستقل از زمان و مکان خاص برای افراد بوجود می آيد.
CD-ROM  آموزش الکترونيکی می تواند مبتنی  بر ، شبکه ، اينترانت و يا اينترنت باشد. آموزش الکترونيکی برای ارائه محتوی از عناصر اطلاعاتی با فرمت های متفاوت نظير: متن ، ويدئو ، صدا، انيميشن ، گرافيک و محيط های مجازی و يا شبيه سازی شده استفاده می نمايد. تجارب بدست آمده از آموزش های الکترونيکی بمراتب گسترده تر از تجارب آموزشی بدست آمده در يک کلاس درس سنتی است . آهنگ فراگيری در سيستم های آموزشی الکترونيکی از يک روند مشخص و سيستماتيک تبعيت کرده و مخاطبان خود را با هر نوع سليقه و گرايش بسرعت جذب می نمايد. 
آمـوزش های الکـترونيکی رمز موفقيـت خود را در شـيوه ارائه ، نوع محتـويات و توزيع ( عرضه ) مناسـب  می دانند. در آموزش های الکترونيکی از اغلب مسائل موجود در آموزش های سنتی نظير : سخنرانی های يکطرفه ، تعامل و ارتباط ضعيف با فراگيران ، اجتناب می گردد. با استفاده از نرم افزارهای مربوط به سيستم های آموزش الکترونيکی می توان بسرعت محيط های آموزشی موثر و کارآ را با بهره گيری از عناصر متفاوت آموزشی ايجاد کرد.

 

منابع:

روزنامه آفرینش – شماره 2530

روزنامه ایران – شماره 2912 

شبکه فن آوری اطلاعات ایران   

 باتشکرازدوست بسیار عزیزم فریدغلامی

که باراسال این مطلب بسیار مفید مارادررساندن به اهدافمان یاری کردند. 

 

                                                 عیدغدیر مبارک

عیدغدیربرعاشقان وشیفتگان وهامیان ولایت مولا علی (ع) مبارکباد